نیاز آبی گیاهان
1122
بازديد

نیاز آبی گیاهان

این حجم کار بی نظیر را در کدام کشور پیشرفته با این تبعات علمی کاربردی سراغ دارید ؟

آقای رئیس جمهور محترم : تمام دانشکده های کشاورزی را در تعداددانشجویان درحال تحصیل و فارغ التحصیل ضرب و حاصل را در تعداد اساتید ضرب بفرمائید سپس بفرمائید از این تعداد چند دستاورد علمی کاربردی ،تولید علم در داخل صورت گرفته و سپس عدد اولیه را ضرب در تعداد متخصصین کشاورزی بفرمائید ، آنگاه بفرمائید چند طرح ؟

اگر انبوه نتایج تحقیقاتی موجود در انبارهای سازمانهای تخقیقاتی را مورد بررسی قرار دهید که در حال خاک خوردن و یا سوزانده شدن هستند در می یابید که اکثریت قریب به اتفاق از کتابهای خارجی تقلید و مورد تکرار بی معنی قرار می گیرند درحالیکه برای مثال تمامی ویژگیهای روش های آبیاری تحت فشار اعم از بارانی ،قطرهای و... تحقیق جامع از صد سال پیش با آبهای مختلف شده و قابل استناد و اجرا می باشد ، حتی در اقلیم های مختلف ، این تحقیقات برای آموزش تحقیق خوب است ،

این آزمایشات با ابهای شور و درصد ECهای مختلف نیز مورد آزمایش قرارگرفته و همانگونه که قبلا" اشاره گردید اثرات آب شوربر روی محصول ،بر روی سیستم و اثرات بجای مانده بر خاک نیز جهت کشت سال بعد مورد بررسی قرار گرفته و برای هر رویداد دلایل کامل علمی و مشاهده ای ارائهگردید.

کاری که طی 20 سال تلاش بی وقفه شبانه روزی انجام گرفته باید با تامین امکانات ، تجهیزات آزمایشگاهی ، نیروهای متخصص و اعتبارات در چندین دانشگاه پیشرفته غربی صورت می گرفت .

لازم به یادآوری است تعدادی از آزمایشات حرکت رطوبت در خاک را می توانستیم مدلسازی کنیم کمااینکه امروزه بخشی از آزمایشات براساس پاره ای داده ها مدلسازی کامپیوتری می گردد ولی با مقایسه چند مدل حقیقی و مدلسازی شده دریافتیم تفاوت های بسیاری وجود دارد که این امر بدلیل عدم امکان لحاظ نمودن پتانسیل های مختلف دما و خاک واثرات متقابل آن بر یکدیگر می باشد . از جهتی میزان درصد رطوبت در پاره ای آزمایشات بحدی است که در روشهای معمول آبیاری کمترین اهمیتی به آن داده نمی شود درحالیکه رطوبت 5 % تا 7% در سیستم آبیاری زیر سطحی رطوبتی قابل بهره برداری مفید و در پاره ای گونه ها تعیین کننده می باشد .

این میزان رطوبت قابل بهره برداری در سیستم آبیاری زیر سطحی استفاده از آب استحصال شده از هوا را جهت تولید محصولات کشاورزی اقتصادی می نمایاند .

رسیدن به این واقعیت که استفاده از آب دریا ، اقیانوسها در تولید کمحصولات کشاورزی اقتصادی و امکان پذیر می باشد ادعای یکشبه نیست ، بدیهی است پس از هر مرحله از تحقق اهداف از پیش تعریف شده زمینه موفقیت دیگری را در پی داشته که باید براساس اتکا به داده های علمی و مزرعه ای عنوان گردد .

درحالیکه ما توانسته ایم کارآیی مصرف آب در تولیدات گلخانه ای را حداقل به 50 کیلوگرم برسانیم ، با حساب ساده زیر در می یابیم

درآمد از فروش قیمت محصول محصول گلخانه ای (کیلوگرم)

(تومان ) 40،000 = 800× 50

و یا اگر کارآیی مصرف آب را به سی کیلوگرم کاهش دهیم میشود24000=800× 30

درهر دو حال چنانچه قیمت هر مترمکعب آب 1000 تومان ( قیمت تصفیه آب دریا جهت آشامیدن ) محاسبه شود و یا دو برابر آن یعنی 2000 تومان برای هر مترمکعب آب بپردازیم مشاهده می کنیم وحشتناک اقتصادی است .

محاسبه فوق را درخصوص باغات مرکبات درمنطقه 1000 کیلومتر ساحل خلیج همیشه فارس و تا عمق دویست کیلومتری سرزمینی با احتساب حداکثر آب مصرفی در آن منطقه که دارای رطوبت محیطی بالا می باشد 2000 مترمکعب ودر نتیجه 2،000،000 = 2000×1000 تومان که در مقابل افزایش حداقل دو برابری محصول و هزینه کلان استحصال آب در شرایط فعلی بسیار اقتصادی است .


بيشتر ببينيد!

نظرات
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: